
به گزارش دیار زاگرس ،محمدحسین ابراهیم بیگی رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان چرداول گفت :نمایشگاه عکس هفته دفاع مقدس در شهرستان چرداول با حضور مسئولین شهرستان در کانون شهید غفارنیا سرابله برپا شد.
وی افزود :اين نمايشگاه با هدف زنده نگهداشتن ياد وخاطره شهيدان و ترویج فرهنگ ایثار وگرامیداشت رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس برپا شده است .
ابراهیم بیگی افزود:این نمايشگاه حاصل عکاسان وهنرجویان عکاسی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی در منطقه عملیاتی مهران وشلمچه به تعداد 70عکس می باشد که با مشارکت وهمکاری دانشگاههای سطح شهرستان ،سپاه پاسداران واداره فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار شده است.
وی تصریح کرد: اين نمايشگاه در طول هفته دفاع مقدس برپا بوده و علاقمندان مي توانند در ساعت اداري از اين نمايشگاه ديدن كنند.
ابراهیم بیگی در پایان افزود:از دیگر برنامه های فرهنگ وارشاد اسلامی در هفته مقدس برگزاری نمایشگاه عکس از مناطق عملیاتی ،برگزاری محفل شعر دفاع مقدس وهمکاری در برنامه هشت بهشت می باشد.
توچه میدانی تگرگ و برگ را
غرق خون خویش ، رقص مرگ را
تو چه میدانی سقوط “پاوه” را
عاصمی” را “باکری” را “کاوه” را
*ایرانیان زمینهسازان ظهور
به چند نمونه از این روایات بنگرید:
الف: محدث اهل سنت احمد بن حنبل به نقل از پیامبر اکرم(ص) آورده است:
«نزدیک است که خداوند متعال اطراف شما را از عجم آکنده کند، آنان همچون شیرانی هستند که اهل فرار نیستند، آنان همچون شما میجنگند و غنایم شما را تصاحب میکنند».
بر اساس این حدیث، میتوان دریافت که پیامبر اکرم(ص) ایرانیان را در زمان ظهور، مردمانی شجاع که از سر ایمان، سر در راه یاری آن حضرت مینهند، دانستهاند؛ چه اینان از صحنههای کارزار فرار نمیکنند و هر چند در غنائم با اعراب شراکت میکنند، اما شرکت آنان در جنگ به طمع غنیمت و تحصیل منافع مادی نخواهد بود.
ب: در تفسیر آیه شریفه: «وَآخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» احادیثی چند وارد شده است، بنابراین احادیث، ایرانیان هستند که ملحق به مسلمانان عرب میشوند و نشان افتخارآمیز ترویج اسلام را بر سینه خود مینهند.
به این سه روایت که در شمار این روایات است، بنگرید:
- «أَصْحَابُ الْقَائِمِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا أَوْلَادُ الْعَجَمِ»، اصحاب حضرت قائم سیصد و سیزده مردند، اینان همگی از تباری غیر عرب هستند.
- باز پیامبر اکرم(ص) فرمودهاند: «لو کانَ الإیمانُ مُعَلَّقا بالثُّرَیّا لَنالَهُ رِجالٌ مِنَ الفارِسُ»، اگر ایمان به ستاره ثریا آویخته باشد، گروهی از ایرانیان آن را به دست خواهند آورد.
- عفان بصری از یکی از مکالمات خود با حضرت صادق(ص) این چنین یاد میکند:
حضرت صادق(ع) از من پرسیدند: آیا میدانی از چه رو شهر «قم» را قم نامیدند؟ گفتم: خدا و پیامبرش و شما آگاهید!
فرمودند: «قم» را از این رو قم نامیدند که اهالی این شهر در اطراف حضرت حجت گرد خواهند آمد و به همراه او قیام خواهند کرد و او را ترک نمیکنند و همواره یاریگر ایشان خواهند بود».
- امیرالمؤمنین(ع) فرمودهاند: «آفرین بر طالقان! چرا که خداوند را در این شهر گنجهایی است که از جنس طلا و نقره نیست، این گنجها مردان با ایمانی هستند که خدا را آن گونه که شان اوست شناختند؛ اینان یاران مهدی در آخر الزمان هستند».
بنا بر حدیث شریف دیگری، صبحگاه روزی پیامبر اکرم(ص) در حالی که در میان یارانشان نشسته بودند فرمودند:
«شب گذشته، خواب دیدم که در مسیر صاف و همواری حرکت میکنم. پشت سر من هم دو دسته گوسفند سیاه و سفید در حرکتند، در طول مسیر گوسفندان سیاه کم کم پراکنده و کم و کمتر شدند، اما گوسفندان سفید همچنان به حرکت خود پشت سر من ادامه میدادند تا آنجا که دیگر هیچ گوسفند سیاهی نماند و تنها گوسفندان سفید به همراه من باقی ماندند، گمان میکنید که تعبیر این خواب چیست؟»
یکی از حاضران مجلس نیز تعبیر کرد که: «یا رسولالله! گوسفندان سیاه اعراب هستند که اندک اندک از کنار شما متفرق میشوند و گوسفندان سفید اشاره به ایرانیان دارد که همراه شما خواهند ماند و یاران شما خواهند بود».
در این حال، جبرائیل نازل شد و خدمت پیامبر اکرم(ص) عرض کرد: «خداوند بر شما سلام میفرستد و میفرماید: تعبیر خواب شما همین است، عربها از اطراف اسلام پراکنده میشوند و ایرانیان برای حفظ آن باقی میمانند».
بر اساس این چند روایت، دیدیم که ایرانیان نه تنها در پایان دوران غیبت کبری زمینهسازان ظهور آن حضرت خواهند بود که در صدر اسلام نیز به عنوان مؤمنانی حقیقی شناخته میشدهاند؛ همانگونه که در دوران ظهور نیز پای در رکاب یاری آن حضرت دارند و از صمیم جان در خدمت به ایشان میکوشند.
*نزدیک بودن زمان ظهور
در فرهنگ شیعی کسانی که وقت خاصی را برای ظهور آن حضرت مشخص میکنند، «وقاتون» خوانده شدهاند و مکرراً دستور به تکذیب آنان دادهاند؛ اکنون میافزاییم که بدون آنکه بتوان زمانی را برای ظهور آن حضرت مشخص کرد، تنها میتوان گفت که بر اساس قرائنی، زمان ظهور آن حضرت نزدیک است.
بلافاصله تکرار میکنیم که این سخن ما این است که بر اساس علائمی که برای ظهور مشخص شده است، میتوان دریافت که واقعه انقلاب جهانی آن حضرت، از نظر زمانی به دوران ما بسیار نزدیک است، چه قسمت عمده این علائم متحقق شده و شماری از آنها نیز در حال وقوع و جریان است.
گذشته از این اما، شماری از کسانی که به محضر حضرت ولیعصر (عج) بار یافتهاند نیز بر این مطلب تأکید میکنند.
مدتها پیش از این، یکی از صالحان روزگار شرف حضور در محضر آن حضرت را دریافت، در آن مجلس، گویا آخرین ذخیره الهی خطاب به آن مرد صالح فرموده بودند: «فرج من نزدیک شده است؛ دعا کنید که بدائی در این زمینه حاصل نشود»!
بدیهی است که آنچه نقل شد، نص کلام آن حضرت نیست؛ اما آنچه ایشان بر زبان آورده بودند مضمونی این چنین داشته است.
حال بر ماست که به مقتضای امر آن حضرت، دعا کنیم که برای خداوند بدائی حاصل نشود، و به زودی شاهد قیام فراگیر آن حضرت باشیم؛ اللهم عجل فی فرج مولانا صاحبالزمان بمحمد و اهل بیت الطاهرین.
*شماره علائم ظهور و تحقق بخش عمدهای از آن
سنت خداوند متعال بر آن بوده است، که پیش از وقوع هر یک از وقایعی که در سرنوشت انسانها تاثیری شگرف دارد، علائمی را ظاهر سازد. این علائم نشاندهنده نزدیک شدن و یا به وقوع پیوستن این وقایع است. در این شمار است علائمی که پیش از ولادت پیامبر اکرم(ع) ظاهر شد؛ خاموش شدن بتکده فارس - که چندین هزار سال آتش را در خود افروخته داشت-، خشک شدن دریاچه ساوه - که از عبادتگاههای زردشتیان بود- ، فرو ریختن چهارده کنگره از کنگرههای کاخ کسرای زمان و ... در شمار این علائم بود.
این علامتها به گونه همسو، نشان از فرو ریختن بنای شرکت و ستم داشت؛ چه این نشانهها در دو بعد شرک عبادی و نیز شرک اجتماعی، نشان از اضمحلال این دو داشت؛ و به خوبی دلالت بر ظهور توحید عبادی و توحید اجتماعی در قالب دین اسلام و حکومت عدالتگرایانه پیامبر اکرم میکرد، شکافته شدن دیوار خانه کعبه به هنگام ولادت امیرالمؤمنین(ع) و نیز فریاد جبرائیل در آسمان که خبر از ولادت آن حضرت میداد نیز در همین شمار است.
برای واقعه شکوهمند ظهور - که بدون تردید در شمار مهمترین وقایع عالم هستی است و از این جهت با واقعه مبعث پیامبر اکرم(ص) همسری میکند- نیز علائمی است. این علائم به گونه پراکنده در روایات اهل بیت(ع) بیان شده است و شماری از دانشمندان شیعی نیز به جمعآوری آن پرداختهاند.
در اینجا میخواهیم اشاره کنیم که شماره این علائم از 800 علامت فراتر است، اکنون با تفحص و دقت نظر در آنها، میتوان دریافت که بخش عمدهای از این علائم به تحقق پیوسته است. من خود، زمانی پیش از این به بررسی این علامتها پرداختم و به وضوح دریافتم که نزدیک به 99 درصد از این علامتها، پیش از این به وقوع پیوسته است، در آن میان، تنها حدود 10 علامت- که از علائم حتمیه نیز هستند و یک سالی پیش از ظهور متحقق میشوند-، هنوز ظاهر نشدهاند.
یکی از این علائم، ظهور 28 پرچم در حوزه ممالک اسلامی است، گویا منظور از «پرچم» در این روایات، تشکیل حکومت و یا شبه حکومتهایی است که در این حوزه صورت میپذیرد، به هر حال، بنا بر آنچه در این نصوص ذکر شده است، در زمان نزدیک و بلکه پیوسته به زمان ظهور، 28 پرچم در میان منطقه مسلماننشین جهان پدید میآید که از آن میان، سه پرچم در ایران خواهد بود و دو پرچم در شام و در هر یک از ترکستان و روم نیز یک پرچم ظهور خواهد کرد.
این حکومت و یا شبه حکومتها، هر کدام داعیهدار اصلاح هستند و به جز سه نهضت بسیار قوی سفیانی، سید یمانی و سید حسنی خراسانی گویا بقیه دولتها از قدرت چندانی برخوردار نیستند و از این رو مضمحل میشوند.
سفیانی در شمار مخالفان حضرت است و در مقابل او، سید یمانی - که با پیوستن سید حسنی لشگری بسیار قوی به دست خواهد آورد - در شمار یاران و یاریکنندگان ولی عصر(عج) خواهد بود.
دانا
خترم هیچ کس هیچ چیز دیگر در این جهان را نمی توان یافت که شایسته آن باشد که دختری ناخن پای خود را بخاطر آن برهنه کند
برهنگی بیماری عصر ماست
تن عریان تو باید از آن کسی باشد که روح عریانش مال تو باشد.

دیروز که دشمن به جانمان حمله کردند شهدا مارا شرمنده کردند نکند امروز که دشمن به نانمان(تحریم ها) حمله کرده شرمنده شهدا شویم
شرمنده ام شهدا

مــــــادرم!
زمانی که خبر شــهـادتــم را شنیدی ٬ گـریـه نکن!
زمان تـشــییـع و تـدفــینـم گـریـه نکن!
زمان خواندن وصـیـت نــامــه ام گـریـه نکن!
فقط زمانی گـریه کن که مردان ما غـیــــرت را فراموش میکنند و زنان ما عــفـــت را !
وقتی جامعه ما را بـی غـیــرتـی و بـی حـجــابـی گرفت ٬ مادرم گــریـه کـن که
اسلام در خـطــ ـــر است.
به گزارش دیار زاگرس ،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیهای با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و سی و سومین سالروز آغاز مقاومت و پایداری افتخار آمیز ملت ایران در جنگ تحمیلی 8 ساله؛ عبور قدرتمندانه انقلاب اسلامی از چالشهای فرارو و نیل نظام جمهوری اسلامی به قلههای رفیع پیشرفت و تعالی را مرهون جاری بودن حماسه دفاع مقدس در عینیت جامعه اسلامی دانست.
در بخشی از این بیانیه آمده است: سیویکم شهریورماه هر سال یادآور طلیعة یکی از تابناکترین و افتخار آمیزترین مقاطع تاریخی در حیات ملت ایران بوده و فرصتی برای بازخوانی چگونگی شکستن تابوی شکستناپذیری ابرقدرتهای استکباری برابر قدرت معنویت و اراده انقلابی نسل خمینی (ره) به شمار میرود.
این بیانیه میافزاید: با گذشت 25 سال از پایان پیروزمندانه دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران برابر جبهه متجاوزین به میهن اسلامی ، آثار و پیامدهای مقاومت حیرت انگیز رزمندگان غیور اسلام امروز در عرصه بسیاری از تحولات منطقهای و فرامنطقهای هویدا شده است به گونهای که تحت تاثیر گسترش نهضت بیداری و مقاومت اسلامی، حامیان صدام جنایتکار و در راس آنان آمریکا و رژیم صهیونیستی سختترین شکستها را بویژه در جنگهای 33 روزه و 22 روزه و نیز اخیراً در صحنه یارگیری برای حمله به سوریه متحمل شدهاند.
این بیانیه در ادامه دفاع مقدس ملت ایران را گنجینهای ارزشمند و پشتوانهای عظیم برای مصاف تمام عیار مستضعفین علیه مستکبرین و رویارویی جهان اسلام با نظام سلطه و استکبار در اقصی نقاط گیتی قلمداد و تصریح کرده است: برغم عملیات روانی جبهه رسانهای سلطه و ارتجاع، حرکت توقفناپذیر انقلاب اسلامی و جوامع و ملل آزادیخواه و حق طلب، که تحت تاثیر دفاع مقدس ملت ایران شتاب و توسعه یافته است، تقابل راهبردی بین جبهه حق و جبهه باطل در دوران معاصر را در نقطهی سرنوشتسازی قرار داده است و بر هم خوردن نظم سیاسی و امنیتی ساخته امریکا و لابی صهیونیستی در جهان به مثابه حقیقتی انکارناپذیر، نوید بخش آیندهای امید آفرین برای تحقق حاکمیت مستضعفین بر سرنوشت خویش در پهنهی عالم شده است.
در ادامه این بیانیه تمسک به فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس نیاز همیشگی جامعه ایران به ویژه نسل جوان و آینده ساز کشور برای تداوم راه پر فروغ شهیدان و حماسه سازان انقلاب اسلامی توصیف و افزوده شده است: جاری بودن روح مقاومت و دفاع مقدس در جامعه، سرمایهای پایان ناپذیری را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده است که طی دو دهه اخیر انقلاب اسلامی را در مواجهه با چالشها، بحرانها و مشکلات تحمیلی ناشی از سناریوهای جبهه معاندین نظام به ویژه در عرصه تحریمها و تهدیدهای استکباری به سلامت عبور دهد.
این بیانیه خاطرنشان کرده است: قدرت بازدارندگی دفاعی و بالندگی علمی امروز جمهوری اسلامی که جایگاه برتر منطقهای و ایفای نقش بازیگری فرامنطقهای را برای ایران رقم زده و قدرتهای بین المللی را به تکریم و تحسین کشور و شکل دادن یک فرایند رقابتی نوین برای تعامل و همکاری با نظام وادار ساخته است، محصول حماسه جهاد و شهادت طلبی تربیت یافتگان مکتب ولایت فقیه در هشت سال دفاع مقدس و مقاطع پس از آن است.
این بیانیه راهبردها و سناریوهای نظام سلطه و استکبار در مصاف با انقلاب و ملت ایران را بسیار پیچیده و موذیانه توصیف و برغم ژستهای دیپلماتیک و به ظاهر مشتاقانه کاخ سفید برای تعامل با نظام جمهوری اسلامی، لزوم هوشمندی همه جانبه نسبت به رویکردها و رفتارهای دولتمردان امریکایی را یادآور و تصریح کرده است: تجربه تاریخی، رصد هوشمندانه و همراه با تردید نسبت به رفتارهای سردمداران کاخ سفید را برای دستگاه دیپلماسی کشور ضروری و اجتناب ناپذیر مینماید به گونهای که در این عرصه خطیر بایستی مطالبات به حق ملت ایران به شایستگی مورد تکریم و پذیرش شیفتگان تعامل با نظام قرار گیرد. بدیهی است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این راستا از هر اقدامی که در چارچوب منویات و راهبردهای مقام معظم رهبری و منافع ملی و در مدار عزت، حکمت و مصلحت صورت پذیرد، حمایت کرده و ظرفیتهای تاثیرگذار تعاملی خود را در اختیار دولت محترم قرار میدهد.
این بیانیه در پایان با پاسداشت یاد و خاطره شهدا و حماسه سازان 8 سال دفاع مقدس و تجدید میثاق با امام شهیدان خمینی کبیر (ره) و بیعت با خلف صالح ایشان مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت امام خامنهای عزیز ( مدظله العالی) و دعوت از اقشار و آحاد ملت ایران برای حضور پرشور و گسترده در آئینهای گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سراسر کشور آورده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خیل عظیم بسیجیان سلحشور و دلاور در کنار سایر نیروهای مسلح مقتدر و با صلابت جمهوری اسلامی ایران تحت پرچم ولایت فقیه و فرماندهی ولی امر مسلمین و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از آمادگی همه جانبه برای پاسخ به هر نوع تهدید، خطر، جسارت و گستاخی مجدد به جغرافیای مقدس ایران اسلامی برخوردار بوده و با توجه قرار دادن ظرفیتهای منطقهای دشمنان فرا منطقهای در حوزه بازدارندگی دفاعی خود با هوشمندی و هوشیاری امکان هرگونه اقدام سخت و تجاوزگرانه را از آنان سلب میکنند.
1-برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس
2-برگزاری یادواره شهداء
3-برگزاری مسابقات فوتسال
4-برگزاری دعای توسل
5-حضور بسیجیان در نماز جمعه
6-آذین بندی حوزه وپایگاهها
فرهنگی اجتماعی حوزه شهری شهید امیدی
یه ویلای امن دور از شهر؟ یا دور از کشور! مثل آقا زاده ها!!!
اما می دانم خودم کجا بودم ، در گهواره! روزگاری جنگی در گرفت .
من و تو شاید آن روز به قدری کوچک بودیم که
و اگر هم کشته می شدیم حتی نمی دانستیم به چه جرمی!
روزگاری جنگی در گرفت و عده ای بهای آزادی من و تو را پرداختند



به گزارش دیار زاگرس ،حجت الاسلام والمسلمین عمران احمدی امام جمعه موقت سرابله در خطبه های نماز جمعه این هفته سرابله گفت :عامل و همكاري اوليا و مربيان ،زمينه پيشرفت علمي دانش آموزان و دستيابي به اهداف عاليه تربيتي فراهم مي شود.
حاج آقا احمدی در بخشي از خطبه ها نماز جمعه اين هفته به موضوع بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي جديد اشاره كرد و اين ايام را به همه دانش آموزان و فرهنگيان تبريك گفت.
حجت الاسلام احمدي تحول بنيادين در آموزش و پرورش را يك ضرورت دانست و در اين خصوص اظهار داشت كه تا كنون اقدامات خوبي با هدف تحول در آموزش و پرورش صورت گرفته است ولي دستيابي به اهداف عاليه تربيتي و پيشرفت هاي علمي نيازمند همكاري تمامي افراد جامعه بويژه تعامل بين اوليا و مربيان مي باشد و از اوليا خواست ارتباط بين خانه و مدرسه را بيشتر كنند.
امام جمعه موقت سرابله در بخش ديگري از صحبت هاي خود به بيان تربيت صحيح انسانها پرداخت و در اين خصوص به ديدگاه و نظر اسلام و روان شناسان اشاره كرد .
حاج آقا احمدی در جمع بندي اين بخش از صحبت هاي خود به جايگاه معلمان در دين اسلام پرداخت و با استناد به احاديث ديني، تكريم معلمان را وظيفه همه افراد جامعه دانست.ايشان در پايان چند توصيه تربيتي به دانش آموزان نيز داشت .
امام جمعه موقت سرابله در ادامه خطبه دوم به موضوع و مناسبت هفته دفاع مقدس پرداختند و به دین بزرگ شهدا بر گردن مردم و مسئولین اشاره کردن و از شهدا و جانبازان به نیکی یاد نمودند.
قرآن کریم: :
جبهه جنوب، موقعیت : غرب دزفول ----- تاریخ : 23/7/1359 |
عملیات پل نادري |
جبهه جنوب، موقعیت : شرق سوسنگرد ------ تاریخ : 26/8/1359 |
عملیات سوسنگرد |
جبهه جنوب، موقعیت : جنوب کرخه کور، هویزه --- تاریخ : 15 تا 18/10/1359 |
عملیات نصر |
جبهه غرب، موقعیت : غرب صالح آباد -- تاریخ : 19/10 تا 20/11/1359 |
عملیات ضربت ذوالفقار |
جبهه جنوب، موقعیت : شمال آبادان ----- تاریخ : 20/10/1359 |
عملیات توکل |
جبهه غرب، موقعیت : غرب سرپل ذهاب ----- تاریخ : 1 تا 9/2/1360 |
عملیات بازی دراز |
جبهه جنوب، موقعیت : شمال سوسنگرد ---- تاریخ : 13/2 تا 5/3/1360 |
عملیات امام علی (عليه |
جبهه جنوب، موقعیت : جنوب دارخوئین --- تاریخ : 21 تا 25/3/1360 |
عملیات فرمانده کل قوا |
جبهه غرب، موقعیت : شمال سرپل ذهاب --- تاریخ : 11 تا 16/6/1360 |
عملیات رجایی و باهنر |
جبهه جنوب، موقعیت : شمال آبادان - تاریخ : 5/7/1360 |
عملیات ثامن الائمه |
جبهه جنوب، موقعیت : غرب سوسنگرد - تاریخ : 8 تا 15/9/1360 |
عملیات طریق القدس |
جبهه غرب، موقعیت : شمال گیلان غرب و جنوب سرپل ذهاب - تاریخ : 20/9 تا 6/10/1360 |
عملیات مطلع الفجر |
جبهه شمال غرب، موقعیت : غرب و شمال نوسود - تاریخ : 12 و 13/10/1360 |
عملیات محمد رسول الله (صلي الله عليه و آله) |
جبهه جنوب، موقعیت : غرب شوش و دزفول - تاریخ : 2 تا 10/1/1360 |
عملیات فتح المبین |
جبهه جنوب، موقعیت : غرب کارون - تاریخ : 10/2 تا 3/3/1361 |
عملیات بیت المقدس |
جبهه جنوب، موقعیت : شرق بصره - تاریخ : 22/4 تا 7/5/1361 |
عملیات رمضان |
جبهه غرب، موقعیت : غرب سومار - تاریخ : 9 تا 13/7/1361 |
عملیات مسلم بن عقیل |
جبهه جنوب، موقعیت : جنوب موسیان - تاریخ : 10 تا 20/8/1361 |
عملیات محرم |
جبهه جنوب، موقعیت : جنوب فکه - تاریخ : 17 تا 21/11/1361 |
عملیات والفجر مقدماتي |
جبهه جنوب، موقعیت : شمال فکه - تاریخ : 21 تا 28/1/1362 |
عملیات والفجر 1 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : غرب پیرانشهر - تاریخ : 29/4 تا 13/5/1362 |
عملیات والفجر 2 |
جبهه غرب، موقعیت : مهران - تاریخ : 7 تا 20/5/1362 |
عملیات والفجر 3 |
شمال غرب، موقعیت : شمال مریوان - تاریخ : 27/7 تا 30/8/1362 جبهه |
عملیات والفجر4 |
جبهه جنوب، موقعیت : هورالهویزه - تاریخ : 3 تا 22/12/1362 |
عملیات خیبر |
جبهه غرب، موقعیت : جنوب سومار - تاریخ : 26 تا 30/7/1363 |
عملیات عاشورا |
جبهه جنوب، موقعیت : هورالهویزه - تاریخ : 19 تا 26/12/1363 |
عملیات بدر |
جبهه شمال غرب، موقعیت : امتداد مرز استان آذربایجان و عراق - تاریخ : 24/4 تا 18/6/1364 |
عملیات قادر |
جبهه جنوب، موقعیت : جنوب آبادان - تاریخ : 20/11/1364 تا 9/2/1365 |
عملیات والفجر 8 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : شرق سلیمانیه - تاریخ : 5 تا 9/12/1364 |
عملیات والفجر 9 |
جبهه غرب، موقعیت : مهران - تاریخ : 9 تا 19/4/1365 |
عملیات کربلای ۱ |
جبهه شمال غرب، موقعیت : غرب پادگان حاج عمران - تاریخ : 10 و 11/6/1365 |
عملیات کربلای 2 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : کرکوک - تاریخ : 19 و 20/7/1365 |
عملیات فتح 1 |
جبهه جنوب، موقعیت : جنوب و غرب خرمشهر - تاریخ : 3 تا 5/10/1365 |
عملیات کربلای 4 |
جبهه جنوب، موقعیت : شلمچه - تاریخ : 19/10 تاغ 4/12/1365 |
عملیات کربلای 5 |
جبهه جنوب، موقعیت : شلمچه - تاریخ : 3 تا 13/12/1365 |
عملیات تکمیلی کربلای 5 |
جبهه غرب، موقعیت : نفت شهر - تاریخ : 23 و 24/10/1365 |
عملیات کربلای 6 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : غرب پادگان حاج عمران – تاریخ : 13 تا 17/12/1365 |
عملیات کربلای 7 |
جبهه جنوب، موقعیت : شلمچه - تاریخ : 18 تا 22/1/1366 |
عملیات کربلای 8 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : شمال سلیمانیه - تاریخ : 25/1 تا 5/2/1366 |
عملیات کربلای 10 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : شمال سلیمانیه - تاریخ : 21/3 تا 5/4/1366 |
عملیات نصر 4 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : غرب سردشت - تاریخ : 14 و 15/5/1366 |
عملیات نصر 7 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : غرب ماووت - تاریخ : 29/8 تا 5/9/1366 |
عملیات نصر 8 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : غرب ماووت - تاریخ : 15/10 تا 2/11/1366 |
عملیات بیت المقدس 2 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : جنوب ماووت - تاریخ : 24 تا 29/12/1366 |
عملیات بیت المقدس 3 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : غرب نوسود - تاریخ : 24 تا 29/12/1366 |
عملیات والفجر 10 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : جنوب دریاچه دربندیخان - تاریخ : 5 تا 9/1/1367 |
عملیات بیت المقدس 4 |
جبهه شمال غرب، موقعیت : غرب ماووت - تاریخ : 26 و 27/2/1367 |
عملیات بیت المقدس 6 |
جبهه جنوب، موقعیت : شلمچه - تاریخ : 22 تا 25/3/1367 |
عملیات بیت المقدس 7 |
وسه باید زد بر خاک پای شما، مردترین مردان روزگار!
سرمه باید کرد آن گرد را که از تپش گامهای شما می جهد.
اقرار باید کرد که هیچ قلم را یارای تبیین عظمت شما نیست، که شما زیباترین نقوش کلک خداوندید بر بوم آفرینش و شگفت انگیزترین رشحات قلم پروردگار بر لوح خلقت.
و
چنین است که عرفان پر می ریزد، در افق پروازهای شما و ایثار سر می ساید بر
سجاده نگاه شما و عطش غبطه عشق، فوران می کند در دشت لا یتناهی معنویت
شما.
دنیا هنوز زود است که دست به چشمی بیابد برای دیدن شما و زمان می برد که دلی پیدا کند برای فهمیدن شما.
دنیا
در جهل مرکب زیسته است، در ظلمت محض زندگی کرده است و درفقدان نور معنویت
به سر برده است. رویت تلالو تابناک خورشید وجود شما، چشمی می خواهد که قبل
ها به کورسویی باز شده باشد و روشنی بداند چیست. زندانی قرنهای ظلمت را اگر
با نور مستقیم آفتاب مواجه کنند، بی شک چشم خواهد دزدید و پلک فرو خواهد
بست.
اینست که شما خورشید مظلومید، نه در نهان بودنتان، که در وسط
السماء جهان می درخشید، بلکه مظلومید در نابینایی جهانیان، به صورتی زیبا
می مانید که در جهانی نابینا زاده شده باشد، با این تفاوت که نابینا را دلی
برای فهمیدن هست و قلبی برای احساس کردن که زیبایی را اگر نبیند حس میکند و
می چشد ولی جهان دلش نابیناست، قلبش از احساس و اندیشه عقیم است نه که
بخواهد چنین باشد، چنین برایش خواسته اند.
و شما خورشید نیستید که
خورشید نورانی است فقط، منیر است، و ماه نیستید که ماه نورانی است فقط و
مستنیر است. شما ماهیت نورید، هویت نورید، شما آن تجسم نورید که دست تجربه
دنیا به آن نرسیده است.
اینک که ما کاهلی کرده ایم، در نمایاندن ذخایر و گوهرهایمان به دنیا، حرف درستی است ولی چشمی هم باید برای دیدن شما باشد یا نه؟
دنیا باید بداند که مردانگی چیست و فتوت چگونه است تا وقتی ما برترین اسوه های فتوت را به آنان نمایاندیم قدر بداند و ارزش بنهد.
دنیا عشق را و عرفان را باید چشیده باشد که ما وقتی از اقیانوس بی انتهای عشق سخن می گوئیم بفهمد که حرف چیست؟
ما
چگونه به دنیا بگوئیم که کودکان در این مرز و بوم، ده ساله - یازده ساله
شگفت مردانی می شوند که در مقابل شمشیر بران اراده و عزمشان، مردان تاریخ
سپر می اندازند؟

لیکن دشمن مردانگی نمی داند چیست!
حکایت آن ابله مردیست که چون استران بر لب جوی آب می نوشید، یکی بر او گذشت و گفت: "اینگونه آب نوشیدن، عقل آدمی را کاستی می بخشد."
مرد سر بر آورد و گفت: "عقل چیست؟"
به او گفته شد که روی سخن با تو نبود، کارت را بکن و چنین است حکایت.
دشمن فریاد می کشد که شما کودکان را راهی جبهه می کنید.
نامرد مردمان! شما مردانگی چه می دانید چیست؟مردانگی
اگر آن است که فرماندهان سی - چهل ساله شما دارند، که دیده اید: در مقابل
این بزرگ مردان کوچک ما به ناگزیر سر می سایند و از سر زبونی تن به اسارت
می دهند.
کدام است معیار مردانگی؟اگر جثه های درشت و هیاکل قوی، با دلهای جبان و ترسو، نشانه مردانگی است که ارزانی شما باد.
اگر غارت و تجاوز و جنایت، آیت مردانگی است که شما سرآمد مردانید.
اگر سفاکی و بی رحمی به زنان و کودکان علامت مردانگی است، که مرد تر از شما نیست.
حرف اینجاست که واژه ها در دنیا مفاهیم اصیل خود را از دست داده اند.
اگر دنیا مردانگی را با معیار شما شناخته باشد، ما چگونه از مردانگی فرزندانمان سخن برانیم؟
ما چگونه به دنیا بگوئیم که مردانگی، ایستادن بر سر پیمان است و اوج مردانگی ایستادن بر سر پیمان تا پای جان است؟
دوازده - سیزده ساله فرزندان این امت در تمام طول حیات خود چند کلام بیشتر نگفته اند و دست آخر جان را فدای آن چند کلام کرده اند.
گفته اند: ما همه سرباز توئیم خمینی.
و هیچ پادگانی در تاریخ جهان چنین سربازانی در خود نگرفته است.
مردانگی چیست اگر این نیست؟جوان مرد مردانه ما آخرین حرفش را بر پشتش نوشته بود.
پیکر متبرک و عطر آگینش را که از زمین برداشتیم، خون را که از لباس کنار زدیم این بود دست نوشته آخرین پیمانش:حسین جان! یا زیارت یا شهادت!چه شگفت وعده ای و چه شگفت تر وفایی!
این را دنیا به فرض که باور کند. میفهمد؟
بنازم به این مردانگی که تحسین الله و غبطه ملائک را بر می انگیزد. و من نمیدانم به که باید تبریک گفت این عظمت مجسم را.
به پدران و مادران، برای پروردن چنین فرزندانی؟ یا به امام زمان و نایبش برای تربیت چنین سربازانی؟
یا به خدای لا شریک له برای خلقت چنین بندگان و عاشقانی؟ فتبارک الله احسن الخالقین.
خدا آن تبریک را به خودش شاید برای اینجا گفته است.
التماس دعای شهادت
نکات زیر تلاشی است برای تمهید مقدمات یک بحث سازمانیافته دراینباره.
1 ــ نخستین نکته این است که باید در نظر داشت این تعبیر در زمانی از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است که ایران در یک اوج تاریخی هم بهلحاظ مؤلفههای سیاست و امنیت داخلی و هم از لحاظ منطقهای قرار دارد. بهلحاظ داخلی انتخاباتی در ایران برگزار شده است که هم کیفیت برگزاری آن، هم نحوه حضور مردم در آن و هم نتیجه آن، برای دشمنان این کشور کاملاً غیرمنتظره بود و عمیقاً در نقطه مقابل همه طراحیها و انتظارات آنها قرار گرفت.
در حوزه منطقهای و بین المللی نیز ایران اسلامی موفق شد تقریباً یکتنه ــ و بهروشهایی که عموماً ناگفته است ــ بزرگترین و خطرناکترین پروژه دولت آمریکا در منطقه یعنی حمله نظامی به سوریه را منتفی و آمریکا را به یکی از تحقیرآمیزترین نرمشهایی که تاریخ به یاد دارد وادار کند.
یک نگاه کاملاً اجمالی به این صحنه نشاندهنده این است که ایران حتی اگر تصمیم به نرمش گرفته باشد از موضع یک قهرمان چنین تصمیم گرفته است و این نکتهای است که دشمنان این کشور در 3 ماه گذشته آن را از نزدیک و با جزئیات لمس کردهاند. در واقع این هنر رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مقام یک استراتژیست است که میتواند بهسرعت پیروزیهای راهبردی را از طریق مانورهای تاکتیکی مناسب و تولید ادبیات هوشمندانه به ابزار پیشبرد دیپلماسی تبدیل کند.
از این منظر نرمش قهرمانانه، بهمعنای استفاده درست از قدرت راهبردی و دادن علامتهای صحیح به طرفهای مقابل است دراینباره که یک ایران پیروز، دارای روحیه تعاملی بیشتری هم هست. هرگونه تلاش برای ترجمه مفهوم نرمش قهرمانانه به اقدامی از موضع ضعف دقیقاً از نشناختن جغرافیای بحث، شرایط شکلدهنده به آن و مبانی که این مفهوم از آن تغذیه میکند، نشئت میگیرد.
اگر آمریکاییها یا مشاوران ضدانقلابشان دچار این سوء محاسبه شوند که در ایران تغییر محاسباتی رخ داده و نرمش قهرمانانه عبارت اخرای سازش است ــ اشتباهی که میبینیم در همین 24 ساعت گذشته از برخی منابع درز کرده ــ نتیجهای که باید گرفت این است که یک بار دیگر ایران را نشناختهاند و ممکن است فرصتی گرانبها را که معلوم نیست بار دیگر چهزمانی رخ خواهد نمود، با بیتدبیری و غرور از دست بدهند.
2 ــ نرمش قهرمانانه به این معناست که بده ــ بستان و شکلدهی به یک معامله برد ــ برد از دید ایران امکانپذیر است. در واقع این موضع جدید هم نیست. ایران همواره آماده بوده است که چیزی بدهد و بهازای آن چیزی بگیرد به این شرط که اولاً آرمانها و اصولش صدمه نخورد، ثانیاً بهازای چیزی که میدهد مابهازایی متوازن و شایسته دریافت کند و ثالثاً آنچه طرف مقابل خواهان معامله بر سر آن میشود جزو خطوط قرمز ایران نباشد.
اگر غرب خواهان استفاده از این فرصت تاریخی است باید خود را برای جفت و جور کردن یک «آورده بزرگ» در مذاکرات مهیا کند. ایران خطوط قرمزی دارد اما همه آنچه دارد خط قرمز نیست. در آن مواردی که خط قرمز نیست معامله امکانپذیر است بهشرط اینکه طرفی برای معامله و مابهازایی منصفانه روی میز باشد. اگر طرفهای غربی همچنان مصمم به تکرار حرفهای سابق خود باشند (که شواهد چنین نشان میدهد)، معنای آن این است که در واقع آداب معامله را نمیدانند یا بدتر از آن، اساساً قصد معامله ندارند و هدف واقعی آنها بههم زدن میز بازی است. سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی کاملاً توپ را در زمین طرف مقابل انداخته است.
حالا این آمریکاست که باید روشن کند بهدنبال تفاهم بر اساس یک فرمول برد ــ برد است یا اینکه همچنان بهعنوان مستعمره اسراییل و عربستان عمل خواهد کرد و این فرصت هم مثل بقیه فرصتهای دیگر در این دو دهه از دست خواهد رفت.
3 ــ نرمش قهرمانانه بخشی از راهبرد مقاومت و یکی از اجزای درونی سیستم سیاست خارجی و اقتصاد مقاومتی است نه مفهومی در عرض یا در مقابل آن. نرمش قهرمانانه فقط وقتی معنا پیدا میکند که در چارچوب یک راهبرد مقاومتی کلان فهم شود.
اساساً نرمش زمانی معنا دارد که تصمیم اصولی و راهبردی برای مقاومت از طریق خودکفایی درونزا، تکیه بر توان ملی و نداشتن سوءتفاهم در مقابل ماهیت واقعی دشمن اتخاذ شده باشد. نرمش در مقابل دشمن انجام میشود، اما معنای آن این نیست که ما فراموش کردهایم دشمن دشمن است. تصمیمگیری درباره نرمش بهمعنای تصمیمگیری درباره دوست فرض کردن دشمن نیست.
نرمش قهرمانانه یعنی کوتاه آمدن تاکتیکی در یک حوزه خاص برای مؤثرتر شدن و قدرتمندتر شدن مقاومت استراتژیک در حوزههایی بسیار مهمتر و کلانتر. به این معنا نرمش قهرمانانه اساساً ماهیتی تاکتیکی دارد نه استراتژیک و یک طراحی کوتاه یا میانمدت برای محقق کردن هدفهایی بلندمدت است. درک این نکته ازاینرو اهمیت دارد که خط سازش نتواند این مفهوم را مصادره کند. دقت در عبارات دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی هم کاملاً این مسئله را آشکار میکند که ایشان این مفهوم را بهعنوان زیرمجموعه تفکر مقاومتی مطرح فرمودهاند نه بهعنوان یک مفهوم بدیل که بناست جایگزین مقاومت شود.
4 ــ از منظر اجتماعی، فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی یک تدبیر بسیار بهموقع است و پروژههای خطرناکی را خنثی میکند.
از یکسو آمریکاییها در ماههای گذشته انرژی فراوانی صرف القای این موضوع کردهاند که ایران اساساً مایل به هیچگونه تفاهمی نیست و رهبری در ایران تفاهم نکردن را جزو ماهیت انقلاب اسلامی میداند! سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی آشکارا و از منظری کاملاً اصولی و مبنایی نشان داد که چنین القائاتی بیشتر ریشه در ماهیت غیرقابل اعتماد و مزوّرانه آمریکا دارد تا اینکه یک توصیف واقعی از دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات باشد.
از سوی دیگر، ظرف ماههای گذشته باز هم بسیاری تلاش کرده بودند تا به جامعه القا کنند که راهحل واقعی برای مشکلات اقتصادی را باید در سیاست خارجی جستوجو کرد و تا وقتی در رفتار سیاست خارجی ما ــ که تصمیم گیرنده اصلی در آن فراتر از دولت است ــ تغییری حاصل نشود، نمیتوان به یک علاج پایدار برای مشکلات اقتصادی دست یافت.
اگرچه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بهتفصیل این منطق را رد کردهاند که منشأ اصلی مشکلات اقتصادی در فشارهای بیرونی است؛ ولی سخنان روز گذشته ایشان آخرین شانسهای خط سازش برای بهانهجویی و کمکاری در راستای حل مشکلات مردم و مقصر نشان دادن این و آن را هم از دست آنها گرفت و اکنون گوی و میدان مهیای هنرنمایی کسانی است که تا امروز بیشتر در پی بهانه آوردن و پوشاندن نابلدیهای خود بودند تا به خرج دادن خلاقیت و ابتکار برای محقق کردن اهدافی که مردم و نظام برای آنها تعریف کردهاند.
کاهش امکان بهانهجویی صحنه را شفاف خواهد کرد: یا توان پیدا کردن راهحلهای هوشمندانه و مانورهای تاکتیکی هنرمندانه وجود دارد یا اینکه مردم بهسرعت متوجه خواهند شد که سرچشمه اصلی خط سازش ناتوانی از حل مشکلات است نه نداشتن اختیار یا امکان مانور.
فرمایشات دیروز رهبر معظم انقلاب مذاکرات تیم دولت یازدهم در نیویورک را هم کاملاً معنادار خواهد کرد. میماند اینکه هنر مذاکراتی این تیم تا چه حد است و میتواند از این سرمایه عظیم که در اختیار آنها نهاده شده برای بیشینه سازی منافع ملی استفاده کنند یا نه. فراموش نکنیم که سرمایه بهخودی خود کار نمیکند. این هنر سرمایهگذار است که تعیین میکند سرمایه بر باد خواهد رفت یا بدل به سودی ماندگار خواهد شد.
مهمتر از اینها، یک جریان خاص در کشور در ماههای گذشته جهد نمایانی کرده است تا به افکار عمومی بقبولاند که در حوزه مذاکرات، مشکلی هم اگر هست از ماست و طرف مقابل نگرانیهای بهحقی دارد که اگر رفع شود از شکلگیری یک تفاهم استقبال خواهد کرد.
باب جدیدی که رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز گشودند یک بار دیگر فرصت به آزمون گذاشتن ماهیت آمریکا و نیات حقیقی آن را ایجاد خواهد کرد. چند ماه دیگر خواهیم فهمید که آمریکا واقعاً در پی حل مسئله بوده یا اینکه هدفهای اصلی خود از جمله جلوگیری از پیشرفت و الگو شدن ایران را در لفافه مسئله سازی از موضوعاتی مانند پرونده هستهای پنهان میکرده است.
5 ــ نکته آخر این است که فرمایشات دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی بیشک هرگونه توهم در ذهن طرف خارجی درباره دوپاره شدن حاکمیت در ایران، بروز شکاف میان نظام و جامعه و خارج شدن کار از دست تفکر انقلابی و مقاومتی را خواهد زدود.
مهمترین پیامی که آمریکاییها اکنون باید دریافت کنند این است که همچنان این رهبر معظم انقلاب اسلامی است که با قدرت و با پشتوانه بینظیر مردمی و توان بسیار بالای کنترل و هماهنگ سازی دستگاههای حاکمیتی از جمله دولت، پروژههای کلان امنیت ملی و سیاست خارجی را تعریف و هدایت میکند و در این حوزه امکان هیچنوع موازیکاری یا تحمیل پروژه به ایشان وجود ندارد.
منبع :دانا
هفته دفاع مقدس - مقاومت بی¬نظیر مردم مسلمان ایران طی ۸ سال دفاع مقدس پایه گذار یک غرور ملی تمام نشدنی برای ملت ایران خواهد بود. - هفته دفاع مقدس هیچگاه از ذهن ملت محو نخواهد شد. - ما چهره مظلومیت انقلاب خود را در این ۸ سال به جهان نشان داده¬ایم. -
خون شهداء ملت ما را از کید دشمن نجات داد. - جهاد فی سبیل اله همیشه جنگ و جبهه نیست. - ما در فکر دفاع هستیم زیرا زنده و هوشیاریم. - هر ملتی که بفکر دفاع از خود نباشد زنده نیست. - ما دعوت به اسلام می¬کنیم، ما از اسلام دفاع می¬کنیم. - از همه نگارندگان حوادث جنگ درخواست می¬
کنم از ثبت و ضبط جزئیات این دوران غفلت نکنند. - خاطرات جنگ گنجینه تمام نشدنی برای آیندگان است.
- ملت ایران پس از تحمل مشقات، در برابر تمامی دشمنان خود پیروز شد و با سربلندی به خواسته-هایش رسید.
- آزادگان عزیز ما، ذخیره بزرگ انقلاب و اسلام هستند. - ملت ما در هفته دفاع مقدس با گرامیداشت یاد شهداء و مفقودین عزیز پیروزی بزرگ خود را جشن می¬گیرد. - اکنون شما فرزندان صالح اسلام شاهد تحقق وعده الهی یعنی پیروزی اسلام بر همه کفر می¬باشید. - بسیجیان در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی زیباترین تابلوهای ایثار و فداکاری را ترسیم کردند. - دفاع از اسلام به دفاع از میهن اسلامی ختم نمی¬شود
ما در همه مرزهای اسلام با کفر آماده دفاع و مجاهدتیم. - ارزش¬های انقلاب ناموس همه مردم ماست و باید غیرتمندانه و با کمال قدرت از آن دفاع کنیم. - ما جنگ طلب نبوده و نیستیم اما در فکر دفاع هستیم، زیرا زنده و هوشیاریم. - ما از اسلام، انقلاب و نظاممان غفلت نکرده و از آن دفاع خواهیم کرد. -
درسی که این خاطرات حماسه آمیز و جانگداز می¬دهد پیام جاودانه¬ای برای همه ملتها و همه نسلهاست. -
اگر ایمان و اخلاص خود را حفظ کنید قطعاً بر دشمنان اسلام غالب خواهید شد. - جنگ تحمیلی یک امتحان بزرگ بود. - ملت ایران سرباز اسلام است. - اسلام ما اسلام جهاد و شهادت است. - ۸ سال جنگ تاریخ ما را تغذیه می¬کند. - تجلیل از نیروهای مسلح و آحاد بسیج عظیم و بی¬پایان مردمی و خانواده¬های معظم شهداء جانبازان آزادگان و مفقودین یک وظیفه بزرگ ملی و اقدامی لازم و شایسته است. - ملت ایران با الهام از اسلام به قدرت، عزت و کرامت واقعی دست یافت.
- تا حرکت در خط اسلام ناب محمدی (ص) هست دشمن کمین گرفته و دست کین گشاده نیز هست. - دفاع همچنان باقی است و ما بر حفظ توان نظامی تاکید داریم. - جنگ را در یک مرحله پشت سر گذاشته¬ایم اما دفاع همچنان باقی است. - دشمنان اسلام امروز یک جنگ و مبارزه تمام عیار فرهنگی را علیه ملت ما براه انداخته¬اند. - آنهائی که ۸ سال جنگ تحمیلی را اصلاً احساس نکردند و نفهمیدند که بر این کشور چه گذشت آنها مردمی نیستند که هدف نظام و دولت اسلامی خدمت به آنان باشد. -
شروع جنگ يعنى شروع افتخارات اين ملت، شروع تهاجم دشمن يعنى شروع دفاع مقدس ما، شروع شعلهور شدن آتش خيانت استكبار يعنى شروع بروز شجاعت همهى قشرهاى ملت براى ايستادگى در مقابل استكبار، پس اين افتخار دارد. - هفتهى جنگ در حقيقت هفتهى ايثار است، هفتهى فداكارى است، هفتهاى است كه در آن بزرگترين آزمايش فداكارانهى ملت ما شكل گرفته است. - روزهاى آخر شهريور و اول مهر ماه همه ساله يادآور يكى از تجربههاى بزرگ و بسيار پرارزش تاريخ ملت ماست.
من به جاى اينكه سالگرد آخر شهريور را سالگرد جنگ به حساب بياورم، مايلم آن را سالگرد مقاومت دليرانهى مردممان كه از روى كمال آگاهى و ايمان و شهامت انجام گرفته بنامم. - تلاش خستگىناپذير 8 ساله، افتخارى است كه امروز نيروهاى مسلح و ملت ما مىتوانند آن را در سوابق درخشان خود جاى دهند. -
هفته دفاع مقدس يادآور حادثهاى عظيم و به بار نشستن نتايجى عظيمتر در سير انقلاب ملت ماست و هيچ گاه از ذهن ملت محو نخواهد شد. - ملت رشید ایران به دفع تجاوز بر خواست و با دفاع مقدس از کیان اسلام و میهن اسلامی، سیلی محکم بر دشمنان نواخت. -
ملت ما ملتی بسیار نیرومند و دارای قدرت تمام نشدنی برای دفاع از خود است. - ما جنگ طلب نیستیم، ما در فکر دفاعیم ، ما زنده و هوشیاریم. -
این ملت سرباز اسلام است. - هشت سال جنگ باید تاریخ ما را تغذیه کند. - جوانان ما همان شور و هیجان، همان ایمان و همان آمادگی ای که چشم دنیا را در دوران جنگ تحمیلی خیره کرد امروز هم دارند. - پیشرفت علمی کشور – که امروز شما می شنویددر دوران دفاع مقدس گذاشته شده.
- اگر این ملت در دفاع مقدس پیروز نمی شد، ایران تا قرنها ممکن بود روی خوشبختی را نبیند.
چقدر قشنگه اینقدر مخلصانه برا امام عصر مطلب بنویسیم که آقا شب ظهور خبر ظهورشونو بدن ما براشون منتشر کنیم !!
بچه ها آرایش جنگ بگیرید,
دشمن را رصد کنید,
یارگیری کنید,
با وضو پشت کامپیوتر بنشینید
چون اَجر شهید در انتظار شماست...
(سردار یکتا)
**************************************************************************
باتفنگش نتوانسته شکارم بکند رفته با مطرب و اینترنت وسازآمده است ناوگانش نتوانسته مهارم بکند رفته با لُعبتک؟ چشم نواز آمده است بمب وموشک نتوانسته بترسانندم فیس بوک و توییتر شایعه ساز آمده است شیمیایی زد ومن باز عقب ننشستم با کراک و هروئین تاخت و تاز آمده است چون لگن شد اثر ناو هواپیمابر پخش مه پاره زمه واره به ناز آمده است بس که از نغمه قرآن و دعا می ترسد با رپ و عربده و تپ تپ جاز آمده است فتنه هایش به بصیرت همه خنثی کردم رفته با ساحر و با شعبده بازآمده است ایسم ها شرقی وغربی همه رسوا گشتند فرقه پردازی وعرفان مجازآمده است من جوانم چوعلی اکبری الگوی من است مشق و تدبیرم از او روح نواز آمده است گر بحقیم، ازانبوه عدوباکی نیست مرگ خونین وسعادت به ترازآمده است من به یک ضربه کنم، چاره ی مکر دشمن مبطل منکر و فحشاء نماز آمده است دشمنی کو به دوصدحیله ز در بیرون شد گرکه غفلت کنی از پنجره باز آمده است جز دو روزی دگر از دولت او باقی نیست استقامت کنی آن محرم راز آمده است بینم آنروز شودبمب ومسلسل خاموش بانگ «مَن مهدی ام» ازسوی حجاز آمده است بنگر، چشم جهان رو به حقیقت واشد موج اسلام محمد به فراز آمده است |
دکتر روحاني در اين جلسه با بيان اينکه حج بايد نماد وحدت، يکپارچگي، محبت و
الفت امت اسلامي باشد، گفت: ظرفيت مراسم حج بايد به عنوان بزرگترين اجتماع
جهان اسلام براي نزديکي ملت ها و کشورهاي مسلمان به درستي و به شکلي
ارزشمند شناخته شود.
رييس جمهور با بيان اينکه برگزاري مراسم حج و
حضور زائران ايراني در اين مراسم بايد توأم با کرامت، عزت، ادب، اخلاق و
معرفت ديني باشد، تصريح کرد: هر زائر ايراني در موسم حج ميتواند به عنوان
يک سفير از سوي جمهوري اسلامي ايران در آن اجتماع عظيم در جهت معرفي فرهنگ
ايراني و تشيع نقشآفريني کند.
دکتر روحاني با بيان اينکه شعار اين
دولت دخالت دادن مردم و واگذار کردن کارها به خود آنهاست، گفت: به غير از
اموري که ضرورت ايجاب مي کند دولت مجري کارها باشد، بايد بقيه امور به خود
مردم واگذار شود؛ سفر حجاج در موسم حج و يا سفر عمره و حتي عتبات مي تواند
از طريق بخش خصوصي انجام گيرد.
رييس جمهور با تاکيد بر مطالعه و
بررسي هاي کارشناسانه و دقيق براي دخالت دادن بخش خصوصي در مسئله حج و
زيارت، اظهار داشت: تاکيد دارم اين موضوع با دقت و آرامش و فارغ از شتاب
زدگي انجام شود و با فراهم کردن چارچوب هاي دقيق و به مرور زمان، سفر حجاج
براي موسم حج، عمره و عتبات توسط مردم و به شکل رقابتي در بخش خصوصي انجام
گيرد.
رييس جمهور خاطرنشان کرد: دولت امسال علي رغم مشکلات فراواني
که در زمينه مسائل پولي و ارزي با آن مواجه است، به واسطه اين که حج از
اهميت بالايي برخوردار بوده و در جهت رفاه زائران در زمينه تامين ارز مورد
نياز آنها همه تلاش خود را کرد و با اولويت قرار دادن اين امر توانست از
طريق بانک مرکزي ارز مورد نياز زائران را تامين نمايد.
دکتر روحاني
همچنين با اشاره به اينکه عربستان کشور دوست و برادر جمهوري اسلامي ايران
در منطقه بوده و اشتراکات و منافع زيادي ميان دو کشور وجود دارد بر لزوم
حرکت در مسير ارتقاء مناسبات و سطح تعاملات ميان دو کشور تاکيد کرد و
افزود: اين مسئله هم در نامه تبريک پادشاه عربستان به بنده و هم در نامه
تشکر من از وي، مورد تاکيد قرار گرفته و هر دوطرف علاقه مند هستيم که در
جهت تامين منافع دوجانبه و جهان اسلام تنش هاي جزيي را از سر راه برداريم.
حجت
الاسلام سيد علي قاضي عسگر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست
حجاج ايراني و سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت نيز در اين جلسه ضمن
ارائه گزارشي از برنامه ها و اقدامات صورت گرفته در راستاي برگزاري باشکوه
مراسم حج و رفاه حجاج و قدرداني از دکتر روحاني بابت تامين سريع ارز مورد
نياز حجاج، از وي خواستار احياء شوراي عالي حج به رياست رئيس جمهور و تشکيل
کارگروهي براي بررسي و پيگيري پيشنهاد ها و طرحهاي مربوط به حج، عمره و
زيارت عتبات عاليات به رياست دکتر نهاونديان شدند.
نگ عراق با ایران که در ایران با نامهای «دفاع مقدس»، «جنگ تحمیلی»، و «جنگ هشتساله»، و نزد اعراب با نامهای «قادسیه صدام» و «جنگ اول خلیج» (به عربی: قادسیّة صدّام، حرب الخلیج الأولی) شناخته میشود،[نیازمند منبع] طولانیترین نبرد کلاسیک در قرن بیستم و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود.
در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱ شهریور ۱۳۵۹) درگیریهای پراکنده مرزی دو کشور با یورش همزمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد. پیش از آغاز جنگ روابط دو کشور به شدت تیره شده بود که خصومت شخصی صدام حسین و روحالله خمینی رهبران دو کشور و مهمتر از آن جاهطلبیهای سیاسی، و اختلافات مرزی و ایدئولوژیکی دو کشور دلایل اصلی آن بودند. این جنگ در نهایت پس از حدود ۸ سال در مرداد ۱۳۶۷ با قبول آتشبس از سوی دو طرف و پس از به جا گذاشتن یک میلیون نفر تلفات و ۱۱۹۰ میلیارد دلار خسارات به دو کشور خاتمه یافت.[۲]
مبادلهٔ اسیران جنگی بین دو کشور از سال ۱۳۶۹ آغاز شد. ایران آخرین گروه از اسرای جنگی عراقی را در سال ۱۳۸۱ به عراق تحویل داد.[۳]
در این جنگ ارتش عراق به طور گسترده از جنگافزارهای شیمیایی علیه کردهای عراقی و مردم و نظامیان ایران استفاده کرد. ولی ادعای استفاده ایران از سلاحهای شیمیایی ثابت نشدهاست. همچنین دو طرف در مقاطعی اقدام به بمباران و موشکباران شهرها و اهداف غیرنظامی نمودند که در این مورد نیز عراق همواره پیشقدم بود. درگیریها برای مدتی در اواخر جنگ به خلیج فارس کشیده شد و طی آن تعداد زیادی سکوی نفتی و کشتیهای تجاری و نفتکش با پرچم کشورهای گوناگون آسیب دیدند.
ایالات متحده آمریکا در اواخر جنگ به شکل مستقیم وارد درگیری با ایران شد. از سوی دیگر کشورهای سوریه، کره شمالی و لیبی نیز از ایران حمایت تسلیحاتی و تکنولوژیکی کردند.
از بعد نظامی عراق با استفاده از عنصر غافلگیری در ابتدای جنگ موفق شد بخشهایی از خاک ایران از جمله شهر خرمشهر را اشغال نماید. ایران در سالهای دوم و سوم جنگ موفق شد بیشتر مناطق اشغالی از جمله خرمشهر را آزاد نموده و در سال چهارم و پنجم جنگ نقاط مهمی همچون شبه جزیره فاو در جنوب و نیز ارتفاعات مشرف به سلیمانیه در شرق کشور عراق را تصرف کند.
شوروی یکی از دو ابرقدرت آن دوران از سال ۱۹۸۰ تامین نظامی هر دو کشور را متوقف کرده بود اما از سال ۱۹۸۲ به منبع اصلی عراق برای خرید سلاحهای پیشرفته تبدیل شد. آمریکا نیز در سال ۱۹۸۵ در جریان مذاکراتی پنهانی اقدام به فروش سلاح به ایران کرد. ایران که از سال ۱۹۸۴ جنگ را به داخل خاک عراق کشانده بود، در فوریه ۱۹۸۶ موفق به تصرف فاو یکی از مهمترین بنادر صدور نفت عراق شد. در ۸ ژانویه ۱۹۸۷ ایران عملیات عظیمی به نام کربلای ۵ را برای تصرف بصره دومین شهر بزرگ عراق به انجام رساند که در جریان آن ۶۵ هزار سرباز ایرانی و ۲۰ هزار عراق کشته شدند. ایران در ۲۶ فوریه این عملیات را متوقف کرد و در شرایطی که بنبست نظامی در جبهه جنوبی جنگ کامل شده بود جنگ نفتکشها با حملات دو طرف به سوی کشتیهای غیرنظامی در خلیج فارس به اوج خود رسید. کشتیهای کویتی یکی از اهداف مورد علاقه ایرانیها بودند. حملات نیروهای ایران به نفتکشهای شوروی و آمریکا که در خدمت دولت کویت بودند و حمله غافلگیرانه یک جنگنده عراقی به ناو جنگی آمریکایی که به غرق شدن ناو یواساس استارک و مرگ ۳۷ سرباز آمریکایی انجامید، کشتیرانی بینالمللی را در معرض خطر قرار داده و زمینه مداخله بیشتر هر دو ابرقدرت را فراهم کرد و هر دو از قطعنامههای شورای امنیت که از دو طرف درخواست آتشبس داشت، حمایت میکردند.[۴]
شورای امنیت سازمان ملل متحد در کل ۸ قطعنامه در این خصوص صادر نمود که همگی به جز قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران رد شد. دو کشور در طول جنگ آسیبهای فراوان اقتصادی را متحمل شدند و بیش از یک میلیون نفر در این جنگ کشته یا مجروح شدند.
از زمان به قدرت رسیدن حزب بعث در عراق در سال ۱۹۶۸ میلادی، عراقیها رویای رهبری جهان عرب را در سر میپروراندند. از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۰ درآمدهای نفتی عراق افزایش یافت.[۵] این موضوع به عراق کمک میکرد تا خلاء ناشی از مرگ جمال عبدالناصر در صدر رهبری اعراب را پر کنند. زیرا مصر پس از پیمان کمپ دیوید نفوذ خود در میان اعراب را از دست داده بود.[۶]
در جریان اعمال حاکمیت ایران بر جزایر سهگانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی عراق روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و از اتحادیه عرب خواست تا آنان نیز چنین کنند. درخواستی که از سوی اتحادیه عرب رد شد. عراق همچنین اعتراض رسمیای به سازمان ملل نوشت که توسط این سازمان نادیده گرفته شد. عراقیها که از همه جا سرخورده شدند، دست به اخراج ۷۰۰۰۰ ایرانی ساکن عراق زدند. در سال ۱۹۷۴ تنش در روابط دو کشور به اوج خود رسید و درگیریهای نظامی مرزی پراکنده کمکم به جنگی تمام عیار تبدیل شد. تنش به قدری بالا گرفت که کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل متحد ناچار به مداخله و اعزام نماینده ویژه به مرزهای دو کشور شد. نتیجه گزارش این نماینده منجر به صدور قطعنامه ۳۴۸ شورای امنیت شد که در آن طرفین ملزم به حل اختلاف مرزی میان خود شدند.[۷]
در جریان پیماننامه ۱۹۷۵ الجزایر ایران بهطور ضمنی پذیرفت که در ازای رفع اختلافات مرزی آبی در اروند رود بر اساس خط تالوگ، دست از حمایت از کردهای عراق بردارد. این نقش را بعدها اسرائیل به تنهایی در برابر کردها برعهده گرفت.[۸] بنابراین عراق که در طول سالهای بعد سیاستهای ضدغرب و ضدصهیونیستی را تبلیغ میکرد،[۹] در سال ۱۹۸۰ و پس از سقوط شاه، سیاست ایرانی ستیزی را در دستور کار عراقیها قرار داد. صدام متوجه خلاء ناشی از سقوط شاه ایران به عنوان ژاندارم خلیج فارس شده بود و تلاش داشت تا نقشی که پیش از آن محمدرضا پهلوی ایفا میکرد را برعهده گیرد.[۱۰] او برای اینکار نیاز به مرز آبی کافی و تسلط بر خلیج فارس داشت.[۱۱][۱۲] عراق از زمان عبدالکریم قاسم، خوزستان را بخشی از عراق میدانست که توسط حکومت عثمانی به ایران تقدیم شده بود و به همین دلیل از تجزیه طلبان خوزستان حمایت میکرد. حمایتی که با قرارداد الجزایر برای مدتی متوقف شده بود. ولی تحرکات تحریک آمیزی چون نمایش نقشه منطقه که در آن خوزستان «عربستان» نامیده شده و بخشی از خاک عراق بود از تلویزیون بصره ادامه داشت.[۱۳] به گفته جیمز بیل، دلیل اصلی شروع جنگ و مناقشات سیاسی قبل از آن را به طور کلی میتوان در «تسلط یافتن بر خلیج فارس» دانست. تحقق این هدف برای مصر و عربستان سعودی و سایر شیخ نشینهای منطقه چندان ناخوشایند نبود.[۱۴] سفیر عراق در لبنان در ۱۲ آبان ۱۳۵۸ در مصاحبه با روزنامه النهار بیروت گفت:[۱۵]
بهبود شرایط با ایران منوط به تحقق ۳ شرط اصلی است: ۱-تجدیدنظر در پیمان نامه۱۹۷۵ الجزایر درباره اروند رود ۲-اعطای خودمختاری به عشایر کرد و بلوچ و عرب ۳-خروج نیروهای نظامی ایران از جزایر سه گانه ایرانی مورد مناقشه و سراسر خلیج فارس
صدام حسین مدعی بود که نظام بعثی از همان ابتدای انعقاد قرارداد مرزی ۱۹۷۵ در زمان شاه، خود را مغبون میدیده.[۱۶] به نظر میرسد که باور عمومی در میان مقامات عراق این بود که پس از انقلاب، ایران دچار ضعف شده و برای عراق فرصت مناسبی فراهم آورده تا توازن قبلی قوا در خلیج فارس را با یک حمله نظامی برهم زده و همزمان راهحل جدیدی برای مشکلات عراق با شیعیان جنوب و کردهای شمال این کشور جلوی پای آنان بگذارد.[۱۷] از سوی دیگر تنها دو ماه پیش از آغاز جنگ، صدام حسین و زیبیگنیو برژینسکی در عمان با یکدیگر دیدار کردند. باور بنی صدر این بود که برژینسکی در این ملاقات به صدام اطمینان داده که ایالات متحده مخالفتی با الحاق خوزستان به عراق ندارد.[۱۸]
پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷، عراق برخی ناآرامیهای سیاسی را زیر سر سید محمد باقر صدر و با حمایت و تشویق ایران میدانست. صدام حسین، از وجود یک همسایه انقلابی شیعه در مرزهای شرقی خود احساس خوبی نداشت.[۱۹] رهبران ایران نیز رسماً اعلام میکردند که به سیاست صدور انقلاب ایران به سایر کشورها میاندیشیدند.[۲۰] روحالله خمینی معتقد به صدور انقلاب اسلامی به دیگر ملل بود و در نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (۲۲ بهمن ۱۳۵۸) اظهار داشت:[۲۱]
ما انقلابمان را به تمام جهان صادر میکنیم
عراق مدعی بود که وارد یک جنگ دفاعی شده و از حق مشروع خود برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و بازپسگیری اراضی خود با توسل به زور استفاده میکند. آنها معتقد بودند که حکومت ایران تمام راههای حل مسالمتآمیز اختلافات دو کشور را مسدود کردهاست. پیش از آغاز یورش بارها ایران را به اقدامات تجاوزگرانه نسبت به عراق و دخالت در امور داخلی خود از جمله حمایت از حزب غیرقانونی الدعوه میکردند. رهبران ایران هم در بخش عربی رادیو دولتی این کشور به بدگویی شدید از حکومت بعث عراق پرداخته و آن را یک حکومت ضد اسلامی و دستنشانده قدرتهای امپریالیستی معرفی میکردند. حکومت عراق نیز متهم میشد که به اقدامات تجاوزگرانه از جمله حمایت علنی از شورشیان جداییخواه در خوزستان و قول کمک به آنها برای آزادی «عربستان»، نامی که حکومت عراق بر این استان نهاده بود، میپردازد و دریادار احمد مدنی استاندار وقت خوزستان گفته بود که عراق برای شورشیان سلاح ارسال میکند. در چندین مورد حتی نیروهای عراق حملاتی را به شهرهای مرزی ایران ترتیب دادند که یکی از آنها بورش به شهری در کردستان ایران در ژوئن ۱۹۷۹ و دیگری به شهر صالحآباد در جنوب بود که چندین کشته به جا گذاشت. در نیمه اول سال ۱۹۸۰ (زمستان ۵۸ و بهار ۵۹) چندین درگیری مرزی دیگر هم بین دو کشور رخ داد.[۲۲]
با این وجود یکسال پیش از جنگ ، آمریکا دولت مهدی بازرگان را از احتمال بروز جنگ باخبر کرده بود.مقامات آمریکایی گزارش دادند:
مانورهایی با حضور مشترک یگانهایی مختلف و تمرینهایی برای گسیل و حرکت سریع یگانهایی بزرگ در مسیر شطالعرب (اروند رود) رودی که مشخصکننده جنوبیترین بخش مرز میان عراق و ایران است، در جریان است. عراق همچنین مقادیر عظیمی ابزارآلات و تمهیدات جنگی را در این منطقه دارد جاساز میکند، این ابزارآلات و تمهیدات را پنهان و استتار میکند، و مشغول اجرای طرحهای مهندسی نظامیای است که حمله به ایران را برایش تسهیل خواهند کرد.[۲۳]








شهيد آبياران : توصيه اي كه به خواهران دارم اين است كه اگر مي خواهند خون شهيدان را پايمال نكنند، حجاب خود را حفظ كنند .

شهيد علي روحي نجفي : از خواهران گرامي خواهشمندم كه حجاب خود را حفظ كنند ، زيرا كه حجاب خون بهاي شهيدان است .
شهيد علي رضاييان : شما خواهرانم و مادرانم : حجاب شما جامعه را از فساد به سوي معنويت و صفا مي كشاند .
شهيد داود عبداللهي : خواهرانم مبادا حجابتان را فراموش كنيد ، چون ما سربازان به خاطر حجاب و حفظ مملكت و دين با دشمن مي جنگيم .
خواهر جان حجابت را حفظ كن تا جزو ياران خدا باشي اگر مي خواهي در دنيا سرافراز شوي حجابت را حفظ كن .

شهيد عبدا... محمودي : خواهرم ، محجوب باش و باتقوا ، كه شماييد كه دشمن را با چادر سياهتان و تقوايتان مي كشيد .
شهيد نادر علي اكبرنژاد : به خواهرانم بگو كه اگر از من بدي ديدند مرا ببخشند و هميشه حجاب خود را حفظ كنند چون ما براي ناموس مي جنگيم .

عشق یعنی یک استخوان و یک پلاک
سالهای سال تنهای تنها زیر خاک . . .
هفته دفاع مقدس گرامی باد
.
.
.
چشم پاک دختری از جملهای تر مانده است / چشمهای پاکش اما خیره بر در مانده است
روی دیوار اتاق کوچک تنهاییاش / عکس بابایش کنار شعر مادر مانده است . . .
یاد و خاطره شهیدان گرامی باد
.
.
.
باز هم در دل جنون آغاز شد / زخم میدانهای مین ابراز شد
باز هم مجنون لیلایی شدیم / بعد عمری باز شیدایی شدیم . . .
هفته دفاع مقدس مبارک
.
.
.
باید بهشتی وار در راه خدا رفت / اینگونه در راه حسین سر جدا رفت
باید چو چمران رفت تا اوج رهایی / در باغ آتش سوختن همچون رجایی . . .
.
.
.
روییده زتربت شهیدان، گل سرخ / پیغام شهید است به دوران، گل سرخ
تا جان دگر فدا کند رهبر را / روییده هزار باغ و بستان، گل سرخ . . .
.
.
.
رفت و برنگشت و این رسم روزگار ماند / چشم جاده ها هنوز، محو در غبار ماند
این همه شب است و باز، این همه حضور تلخ / فصلهای محکم خالی از بهار ماند . . .
.
.
.
ای روشنای خانه امید، ای شهید / ای معنی حماسه جاوید، ای شهید
چشم ستارگان فلک از تو روشن است / ای برتر از سراچه خورشید ای شهید
یاد شهیدان دفاع مقدس گرامی باد
.
.
.
ای شهیدان ، عشق مدیون شماست / هرچه ما داریم از خون شماست
ای شقایق ها و ای آلاله ها / دیدگانم دشت مفتون شماست . . .
.
.
.
شهادت را نه در جنگ، در مبارزه می دهند
ما هنوز شهادتی بی درد می طلبیم
غافل که شهادت را جز به اهل درد نمی دهند . . .
.
.
.
دید در معرض تهدید دل و دنیش را / رفت با مرگ خود احیا کند آیینش را
رفت و حتی کسی از جبهه نیاورد به شهر / چفیه و قمقمه اش کوله و پوتینش را . . .
.
.
.
رفتن به جهاد نفس راهی است بزرگ / از جبهه گریختن گناهی است بزرگ
ما بر سر پست انقلابیم اکنون / خفتن سر پست اشتباهی است بزرگ . . .





به گزارش دیار زاگرس ،در این شهرستان به دلیل نبود دستگاه سونوگرافی بیماران جهت انجام یک سونوگرافی ساده بایدبه مرکز استان مراجعه کنند.
با توجه به اینکه از عوامل اصلی مرگ ومیر در ایران تصادفات جاده ای می باشد می طلبد مسئولین راهکار وچاره ای جهت جلوگیری از رفت وآمد مردم این شهرستان جهت انجام سونوگرافی به مرکز استان بیندیشند.
شهرستان چرداول دارای بیش از 170روستا می باشد که فاصله برخی از روستاها از جمله زردلان از توابع بخش هلیلان تا مرکز استان نزدیک به 200کیلومتر می باشد.
به گزارش دیار زاگرس ،شهرستان چرداول دومین شهرستان پرجمعیت استان ایلام فاقد سینما می باشد.
بیش از یک دهه از شروع بکار ساختمان فرهنگ وارشاد شهرستان می گذرد ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است.
با توجه به شرایط کنونی جامعه ونیاز مبرم خانوادهها وجوانان به پر کردن اوقات فراغت ،سینما ،تئاتر وکتابخانه می تواند با پر کردن اوقات فراغت مانع از ترویج استفاده از ماهواره شود.
به گزارش دیار زاگرس ،اولين جلسه رسمي شوراي اسلامي شهر سرابله با محوريت آغاز سال تحصيلي و بازگشايي مدارس با حضور اعضای شورای شهر ،راهنمایی ورانندگی وآموزش وپرورش چرداول برگزار شد.
در اين جلسه پيرامون برنامه هاي بازگشايي مدارس بحث و تبادل نظر شد و تصميماتي در جهت اجراي با شكوه اين برنامه هاي از جمله استقبال از دانش آموزان با اهداء شاخه گل و توزيع لوازم التحرير توسط شوراي اسلامي شهر اتخاذ شد.
رفع مشكلات ترافيكي سطح شهر، مسيرهاي ورودي مدارس ،مسير تردد دانش آموزان در سطح خيابان ،رفع مشكلات معابر مسير هاي تردد دانش آموزان،سرويس هاي حمل و نقل دانش آموزان ،نصب تابلوهاي راهنمايي و هشداردهنده ،تشكيل دوره هاي آموزشي و توجيهي ترافيكي و توزيع بروشور هاي آموزشي از ديگر موضوعات مورد بحث در اين جلسه بود.